ساخت استخر خانگی

نکات مهم در ساخت استخر خانگی

امتیاز دهی

ساخت استخر خانگی می‌تواند یک ایده‌ی جذاب برای داشتن فضایی جهت تفریح و استراحت باشد. شنا یک ورزش ضروری می‌باشد همچنین بسیاری از امراض و بیماری‌های عضلانی و بدنی با آب درمانی بهبود می‌یابند اما شلوغی بیش از حد و عدم بهداشت و پاکیزگی در بسیاری از استخر‌های عمومی موجب می‌شود که بسیاری از افراد به فکر ساخت استخر خانگی خود باشند. همچنین استخر خانگی با داشتن فضای اختصاصی، احساس راحتی بیشتری برای افراد تداعی می‌کند. با ما همراه باشید که می‌خواهیم در این مقاله از سری مقالات آتلیه معماری مسعودیان برای شما نکات مهم در رابطه با ساخت استخر خانگی به هنگام بازسازی آپارتمان قدیمی یا بازسازی ویلا را برای شما بیان کنیم.

 

ساخت استخر خانگی

 

مراحل ساخت استخر خانگی

برای ساخت استخر خانگی باید یک سری مراحل را طی کنید که این مراحل به ترتیب زیر می‌باشد:

  • اخذ مجوز: در قوانین بازسازی آپارتمان مقرر شده است که اضافه کردن بخش‌‌هایی به خانه جزو مواردی است که مشمول اخذ مجوز از شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه می‌باشد. ساخت استخر نیز جز این موارد می‌باشد.
  • بستن قرارداد با پیمانکار: بعد از اخذ مجوز باید به دنبال یک پیمانکار یا یک تیم حرفه‌ای بازسازی باشید تا وظیفه‌ی ساخت استخر خانگی را بر عهده‌ی آن‌ها بگذارید.
  • تعیین مکان مناسب جهت ساخت استخر خانگی: به طور عمومی استخر‌های خانگی را در حیاط خانه‌ها یا در طبقات پایینی آن احداث می‌کنند. اما اگر به دلیل محدودیت فضا یا هر دلیل دیگری قصد ساخت استخر خانگی در بخش‌های دیگر را دارید باید از قبل مکان مناسب را تعیین کنید تا بررسی‌های مربوطه انجام گیرد.
  • طراحی شکل استخر: در ابتدای امر ساخت استخر خانگی باید طرح مناسب خود را بر روی کاغذ بیاورید و در این مقطع باید تصمیم بگیرید که چه شکلی در نظر دارید یا برای ساخت استخر خانگی خود به دنبال چه مقدار عمقی می‌باشید. توجه داشته باشید که برای طراحی و نقشه‌ کشی استخر لازم به داشتن تخصص در این زمینه ندارید بلکه کافی است که مدلی که در ذهنتان است را بر روی کاغذ بیاورید و آن را برای پیمانکار توضیح دهید.
  • پی‌ریزی استخر: در این بخش دیگر کار ساخت استخر خانگی استارت می‌خورد که خود مراحل دیگری را به همراه دارد.

 

ساخت استخر خانگی

 

مراحل پی ریزی استخر

مراحل پی ریزی استخر به شرح زیر می‌باشد:

  • حفاری: این قسمت بعد از بستن قرارداد با پیمانکار و انتخاب مکان مناسب شروع می‌شود.
  • هموار سازی زمین: بعد از کنده کاری‌های مربوطه باید سطحی که برای ساخت استخر خانگی در نظر گرفته‌اید را هموار کرد.
  • ساخت دیوارهای استخر: برای جلوگیری از فروریزی دیوارهای استخر باید اطراف دیوارها را به وسیله‌ی میلگرد‌های فولادی یا تیرک‌های چوبی قاب بندی کرد. در نظر داشته باشید که هموار بودن سطح دیوارها به همان اندازه‌ی هموار بودن کف حائز اهمیت می‌باشد.

 

ساخت استخر خانگی

 

  • لوله کشی و نصب وسایل مربوط به آن: در این قسمت نصب تمام لوازم مربوطه به لوله کشی و انتقال آب انجام می‌گیرد.
  • سیم کشی برق: برای اجرای نورپردازی و انتقال برق به وسایل و تجهیزات مربوط به پمپ و فیلترازیسیون باید اقدام به سیم کشی ماهرانه کنید.
  • پر کردن استخر: در این مرحله قرار است که استخر را نه با آب بلکه بتن پر کرد. دقت داشته باشید که حتی در این مرحله نیز کف و دیوارها باید مرتبا صاف شوند.
  • قرار دادن پلی استر: یک لایه روی بتن استخر به وسیله‌ی پلی استر پوشش داده می‌شود

 

ساخت استخر خانگی

 

  • کار گذاشتن وینیل استر: لایه سوم یا آخرین در ساخت استخر خانگی از یک لایه وینیل استر جهت جلوگیری از نفوذ آب قرار می‌‌گیرد.
  • پر کردن استخر: در این مرحله دیگر استخر را با آب و مواد شیمیایی مورد نیاز جهت تناسب میزان ph می‌توانید پر کنید و از داشتن استخر در خانه خود لذت ببرید.

 

ساخت استخر خانگی

برای مطالعه : بازسازی آپارتمان های کوچک 50، 60، 70 و 80 متری

نحوه ساخت استخر خانگی در دو مدل سرپوشیده و سرباز

استخر‌های خانگی بسته به محل قرارگیری به دو دسته تقسیم می‌شوند: استخر خانگی روباز – استخر خانگی سرپوشیده. در ادامه هرکدام از این دو مدل از ساخت استخر خانگی را برای شما شرح خواهیم داد.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی سرپوشیده

ساخت استخر خانگی سرپوشیده موجب می‌شود تا یک فضای بسیار لوکس و مجلل در آپارتمان یا خانه‌ی شما ایجاد شود که کاربری چهار فصله داشته باشد. با ساخت استخر خانگی سرپوشیده یک فضای اختصاصی در محیط مسقف و سرپوشیده، جهت تفریح و شنا و همینطور درمان خواهید داشت که آن را می‌توانید به طور فردی یا خانوادگی استفاده کنید.

ساخت استخر خانگی سرپوشیده به نسبت نمونه‌های سرباز آن دارای هزینه‌های بیشتری است اما به دلیل استفاده‌ی بیشتر آن در تمام فصول سال دارد و اینکه می‌توان آن را مطابق با سبک معماری ساختمان بنا نمود که خود مزیت بزرگی به حساب می‌آید. اغلب در طبقات تحتانی اقدام به ساخت استخر خانگی سرپوشیده می‌کنند.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی سرباز

برای ساخت استخر خانگی سرباز انتخاب‌های بیشتری دارید چرا که می‌توانید در اکثر بخش‌های خانه مانند حیاط، پشت بام یا حتی تراس خانه نیز آن‌ را طراحی و اجرا نمود. ساخت استخر خانگی سرباز امروزه در خیلی از خانه‌های ویلایی و منازلی که فضای کافی جهت احداث استخر را داشته باشند، مرسوم شده است. هزینه‌ی ساخت استخر خانگی سرباز به دلیل استفاده‌ی کمتر از وسایل و تجهیزاتی مانند تهویه، پایین‌تر از ساخت استخر خانگی سرپوشیده می‌باشد. همچنین اکثر کاربرد استخر خانگی سرباز در فصل تابستان می‌باشد و در فصول سرد سال زیاد کاربرد ندارند.

 

ساخت استخر خانگی

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با صفر تا صد مراحل بازسازی باغ ویلا

ساخت استخر خانگی ساده روکار و توکار

ساخت استخر خانگی به دو مدل دیگر نیز ساخته می‌شوند که به اصطلاح به آنان استخر روکار یا استخر توکار گفته می‌شود که در ادامه توضیح هر دو مدل خواهیم پرداخت.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی توکار

بیشتر خانه‌هایی که فضای کمی در اختیار دارند می‌بایست که دست به ساخت استخر خانگی توکار بزنند. این استخر‌ها اغلب از پیش ساخته شده می‌باشند و برای نصب تنها باید با یک نصاب ماهر تماس بگیرید. این مدل استخر‌‌ها مناسب فضاهای سرپوشیده نمی‌باشند و  تنها در ساخت استخر خانگی سرباز قابلیت اجرا شدن را دارند.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی رو کار

ساخت استخر خانگی روکار به مانند قرار دادن یک وان حمام بزرگ بر سطح زمین است. ویژگی جالب توجه این استخر‌ها داشتن لبه‌ها و کناره‌هایی سنگی ‌می‌باشند که در جنس‌های دیگری مانند چوب نیز قابل تولید می‌باشند. از این لبه‌ها همچون نشیمنگاهی می‌توان استفاده کرد و حتی با گذاشتن بالشت‌هایی در اطراف آن می‌توان فضای راحتی برای استراحت ایجاد کرد.

 

ساخت استخر خانگی

برای مطالعه : آشنایی با ایده های جذاب طراحی بالکن

ساخت استخر خانگی بر اساس شکل

ساخت استخر خانگی بر اساس شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که انتخاب آن بسته به نظر و متراژ خانه‌ی مشتری دارد. ساخت استخر بر اساس شکل به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند: مستطیلی و دایره‌ای

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی مستطیلی

ساخت استخر خانگی مستطیلی بسته به انتخاب مشتری می‌باشد اما همانطور که گفتیم، متراژ نیز در مدل ساخت استخر خانگی نیز تاثیر دارد و اشکال مستطیلی بیشتر در فضاهایی که متراژ کافی دارند مناسب می‌باشند. ساخت استخر خانگی مستطیلی شکل، استفاده‌ی بیشتری در میان مشتریان دارند، هزینه‌ی ساخت کمتری بر دوش صاحب خانه می‌گذارند و زمان و فضای محدودتری را برای ساخت نیاز دارند. همچنین فضای بیشتری که برای شنا کردن تداعی می‌کند باعث می‌شود که ساخت استخر خانگی مستطیلی شکل مرسوم‌تر باشد.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی دایره‌ای

در خانه‌هایی که فضای محدود برای ساخت استخر خانگی  دارند از شکل دایره‌ای برای ساخت استخر خانگی استفاده می‌کنند. در این اشکال، استخرهای بیزی، نیم دایره و حتی قطره‌ای شکل نیز دیده می‌شود. این شکل از استخر‌ها با مدل‌های کلاسیک متفاوت می‌باشند و بیشتر به درد جکوزی می‌خورند تا شنا.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی کوچک

در بسیاری از مواقع افراد شکل مناسب جهت ساخت استخر خانگی خود را بر اساس متراژ انتخاب می‌کنند. برای ساخت استخر خانگی کوچک بهتر است که از اشکال دایره‌ای استفاده کرد که فضای کمتری را اشغال می‌کنند همچنین بهتر است که برای ساخت استخر خانگی کوچک از مدل توکار استفاده شود.

 

e i i د ز min 1

 

۳ متریال مناسب جهت ساخت استخر خانگی

برای ساخت اسختر خانگی از ۳ متریال می‌توان استفاده کرد که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد.

ساخت استخر خانگی با بتن

برای پایه‌ریزی ساخت استخر اغلب اوقات از بتن استفاده می‌کنند. بتن در میان دیگر متریال‌ها مقاومت بالاتری دارد ولی همزمان از قیمت‌ بالاتری نیز برخوردار است.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی با پلاستیک

منظور از ساخت استخر خانگی با پلاستیک به این معنی ساخت استخر با نایلون یا استخر بادی نیست بلکه منظور استفاده از وینیل استر و فایبرگلاس است. در بازار می‌توان قالب‌های آماده‌ی فایبرگلاس رو خرید و به آسانی آن  را در محل مناسب قرار دهید. این روش در کنار برخورداری از دوام مناسب قیمت خوبی هم نیز دارند.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی به وسیله وینیل استر

وینیل استر یک محصول پلاستیکی رزینی می‌باشد که بر روی سطح بتونی کارگذاری می‌شود و از نفوذ آب به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند. وینیل استر به نسبت دیگر محصولات مشابه به طرز چشمگیری ارزان‌تر می‌باشد. البته استفاده از وینیل ایراداتی هم دارد. برای مثال چروک شدن یا پارگی یکی از ایرادات این محصول می‌باشد. هرچند شما اگر آدم تنوع طلبی باشید و نخواهید که یک طرح ثابت برای کف استخر خود داشته باشید می‌توانید از وینیل استر استفاده کنید و سالی یک بار آن را تعویض کنید.

 

ساخت استخر خانگی

 

ساخت استخر خانگی با پلی استر

پلی استر یک محصول پایه رزینی می‌باشد که همان ویژ‌گی‌های وینیل استر را دارد با این تفاوت که از مقاومت و هزینه‌ی بالاتری برخوردار است. پلی استر نیز یک روکش است که بر روی سطح بتنی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که آب به لایه‌های پایینی آن نفوذ نکرده و باعث خرابی نشود.

 

ساخت استخر خانگی

برای مطالعه : بازسازی آپارتمان در تهران

ساخت استخر خانگی با بلوک

استفاده از بلوک سیمانی یک روش مطمئن و اقتصادی در ساخت استخر خانگی می‌باشد. همچنین شما باید با استفاده از گچ کاری محکم درز‌های میان بلوک‌ها را پوشش دهید. در ادامه برای رویه‌ آن می‌توانید از یک لایه پلاستیک پلی استر یا وینیل استر استفاده کنید.

 

ساخت استخر خانگی

 

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای صفر تا صد ساخت استخر خانگی

به طور کلی تجهیزات مورد نیاز برای ساخت استخر خانگی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • لوله‌ها و مجراهای جریان آب: برای راکد نماندن آب استخر و از بین رفتن آلودگی‌ها باید مجراهایی جهت جریان آب تعبیه کرد که دوتا از این مجراها در پایین استخر و چند خروجی نیز در قسمت بالایی استخر قرار می‌گیرد که باعث فیلتر آب می‌شوند
  • فیلتر و پمپ: دو عدد از وسایلی که برای داشتن یک استخر بدون جلبک و آلودگی به کمک شما می‌آیند فیلتر و پمپ می‌باشند. پمپ وظیفه‌ی جریان دادن به آب و انتقال آن به فیلتر می‌باشد. فیلتر نیز وسیله‌ای است به هنگام جریان آب در میان آن آلودگی‌ها را به خود می‌گیرد و آب تمیز را به داخل مخزن توزیع می‌فرستد.
  • سیستم تصفیه: بیشتر آلودگی‌ها به فیلتر می‌چسبند اما بسیاری از باکتری‌هایی که منجر به بیماری‌های پوستی می‌شود را نمی‌تواند از بین ببرد. به همین دلیل استفاده از یک سیستم تصفیه آب مناسب باعث می‌شود که اجازه‌ی رشد به هیچ باکتری را ندهید.
  • اسکیمر استخر: که به آن کفگیر سطح آب نیز می‌گویند، یک وسیله جهت جمع‌آوری آلودگی‌هایی است که در دو مرحله‌ی قبل از بین نرفته‌اند. چربی‌های روی آب، حشرات، شاخ و برگ و …. از جمله مواردی هستند که اسکیمر آن‌ها را از آب جدا می‌کند.
  • قرص کلر: یکی از پر استفاده‌ترین تجهیزات جهت ضد عفونی کردن آب استخر قرص کلر می‌باشد که جهت از میان بردن سم‌ها و باکتری‌ها به کار می‌رود. مقدار استفاده از قرص کلر بستگی به متراژ آن دارد.
  • مبدل حرارتی: برای تنظیم دمای استخر‌هایی که در محیط‌های باز قراردارند از این وسیله استفاده می‌کنند.
  • روکش استخر: وسیله‌ای از جنس پلاستیک که هنگام استفاده نکردن از استخر روی آن را می‌پوشاند و باعث عدم ورود حشرات و آت و آشغال به سطح استخر می‌شود.

 

ساخت استخر خانگی

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا نکاتی مهم را برای کسانی که قصد ساخت استخر خانگی را دارند بیان کنیم تا بتوانند در جهت هرچه بهتر شدن این کار بکوشند. البته لازم به ذکر است که برای ساخت استخر خانگی می‌بایست که حتما به سراغ یک  تیم حرفه‌ای معماری روید تا در همه‌ی مراحل ساخت استخر خانگی، اعم از کسب مجوز، پی‌ریزی، ساخت و تجهییز آن در کنار شما باشند و این کار را برای شما انجام دهند. جهت آشنایی با نحوه ساخت استخر خانگی توسط تیم آتلیه معماری مسعودیان و استعلام از قیمت‌های بازسازی با ما تماس بگیرید.

آخرین نوشته ها

تماس با آتلیه معماری مسعودیان

تلفن ثابت

88211892 - 021

ایمیل

info@msdarchitect.com

آدرس

تهران، ملاصدرا، خیابان خوارزمی، مجتمع خوارزمی

امیر حسین مسعودیان
امیر حسین مسعودیان
مهندس معماری. نزدیک به دو دهه در زمینه معماری، نقشه کشی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان، طراحی و ساخت ویلا فعالیت میکنم. هدف ما امکان ارائه خدمات با کیفیت و تهیه محتوای خوب در زمینه معماری و دکوراسیون می باشد.
امیر حسین مسعودیان
امیر حسین مسعودیان
مهندس معماری. نزدیک به دو دهه در زمینه معماری، نقشه کشی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان، طراحی و ساخت ویلا فعالیت میکنم. هدف ما امکان ارائه خدمات با کیفیت و تهیه محتوای خوب در زمینه معماری و دکوراسیون می باشد.

ارسال دیدگاه