بازسازی مغازه

صفر تا صد بازسازی مغازه

امتیاز دهی

بازسازی مغازه چه مقدار اهمیت دارد؟ آیا یک کار بسیار ضروی می‌باشد یا صرفا یک هزینه‌ی اضافی است؟

دلایل متفاوتی برای بازسازی مغازه وجود دارد. میزان تخریب و فرسودگی مغازه و وسایل آن، زیبایی بصری و جذب مشتری یا تغییر کاربری مغازه از دلیل‌های اصلی اقدام به بازسازی مغازه می‌باشد. این شمایید که باید تایید کنید که نیاز به بازسازی مغازه دارید یا خیر. ما در این مقاله از سری مقالات آتلیه معماری مسعودیان تنها سعی می‌کنیم تا به شما راهکار‌هایی دهیم جهت بهتر و مطمئن‌تر انجام دادن این کار. بازسازی مغازه یک شمشیر دو لبه می‌باشد که هم می‌تواند شما را از بین رقیبان جدا کرده و به بالاترین درجات در صنف خود پرتاب کند و هم می‌تواند شما را به ورشکستگی و ورطه‌ی نابودی برساند.

قبل از اقدام به بازسازی مغازه باید تمامی نکات را بسنجید تا حکایت درویش خیالباف و کوزه‌ی روغن برای شما پیش نیاید. می‌توان گفت مهمترین اقدام قبل از شروع بازسازی مغازه یا حتی بازسازی آپارتمان این است که نزد یک گروه معماری معتبر  بروید تا دیگر خود زحمت طراحی، تامین مصالح، نیروی کار، اخذ مجوزها و تخریب و بازسازی را به دوش نکشید. شما با سپردن کار بازسازی مغازه یا آپارتمان خود به آتلیه معماری مسعودیان می‌توانید با خیال راحت به تماشای بازسازی مغازه خود بنشینید و بعد از اتمام کار از نتیجه‌ی کار لذت ببرید.

 

بازسازی مغازه

بازسازی مغازه

طراحی و بازسازی مغازه

قبل از کوبیدن و تخریب باید طرح و نقشه‌ای برای بعد آن داشت وگرنه راه به هیچ جایی نخواهیم برد و تنها هزینه‌ است که روی دست آدم می‌ماند. پس طراحی اولین قدم برای شروع بازسازی می‌باشد که باید به بهترین نحو انجام شود. اما چه نکاتی در طراحی و بازسازی مغازه باید مورد توجه قرار گیرد؟ ابتدا باید به کاربری مغازه دقت کنید و سبک معماری مغازه را متناسب با آن انتخاب کنید. سپس به موقعیت شهری‌ای که مغازه در آن واقع شده باید توجه کرد و با توجه به شرایط محیطی دست به بازسازی بزنید. برای مثال در بافت فرسوده و قدیمی شهر اجازه‌ی اضافه اشکوب (اضافه کردن طبقاتی دیگر) را نخواهید داشت. تعداد کارکنان، موقعیت مکانی مغازه و مهم‌تر از همه میزان بودجه‌ی شما برای بازسازی مغازه از دیگر مواردی است که هنگام طراحی و بازسازی مغازه باید لحاظ کنید. به دنبال مقاله‌ای برای برآورد هزینه‌ی بازسازی هستید؟ می‌توانید برای مطالعه مقاله هزینه بازسازی مغازه کلیک کنید.

 

بازسازی مغازه

 

مراحل طراحی و بازسازی مغازه قدیمی

برای طراحی و بازسازی مغازه از کجا باید شروع کرد؟ اولویت اول بازسازی با کدام بخش می‌باشد؟ بیشترین تمرکز بر کدام مرحله است؟ همه‌ی این سوالات حیاتی می‌باشند که باید به درستی به آن‌ها پاسخ داد تا بتوانید به طور اصولی به بازسازی مغازه خود بپردازید.

 

بازسازی مغازه

 

نما

ابتدایی‌ترین مرحله بازسازی مغازه، بازسازی نمای آن می‌باشد. در این مرحله استفاده از متریال مرغوب و معماران برجسته لازمه‌ی کار می‌باشد چرا که اولین برخورد مشتریان با مغازه‌ی شما نمای آن می‌باشد و یکی از تاثیرگذارترین عوامل جذب مشتری می‌باشد و می‌بایست مطابق با نوع کاربری مغاره سبک طراحی آن را انتخاب کنید.

 

بازسازی مغازه

 

بازسازی داخلی مغازه

مهمترین بخش بازسازی مغازه طراحی داخلی آن می‌باشد که از تاثیرگذارترین عامل جذب افراد و تبدیل کردن آنان به مشتریان بالقوه است. ولی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی باید به بازسازی قسمت‌های تخریب یا فرسوده شده بپردازید و سپس به سراغ طراحی دکوراسیون داخلی بروید. برای آشنایی با مراحل بازسازی بخش‌های فرسوده به مقاله‌ی بازسازی آپارتمان قدیمی رجوع کنید.

 

بازسازی مغازه

 

 دیوارها

اولین قسمت از بازسازی داخلی مغازه که باید به آن رجوع کنید دیوارهای آن می‌باشد که باید طراحی خاصی برای آن در نظر بگیرید. چرا که دیوارها از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذاری برروی مشتری هستند. به کار بردن چوب، سنگ، کاغذ دیواری یا … باید با توجه به نوع کاربری مغازه انتخاب شود و اگر قصد نقاشی دیوارها را دارید باید از روانشناسی رنگ‌ها با خبر باشید و بدانید که ترکیب چه رنگ‌هایی برای مغازه‌ی شما مناسب است. به عنوان مثال اگر قصد بازسازی مغازه‌ی فست‌فودی خود را دارید استفاده از رنگ‌های گرم مانند نارنجی و قرمز پیشنهاد می‌شود یا اگر دارای یک مزون یا بوتیک زنانه هستید رنگ‌هایی که بیشتر روحیه زنانه دارند و نشان دهنده‌ی لوکس و مجلل بودن مغازه شما دارد مانند رنگ‌های صورتی و بنفش بیشترین کاربرد را دارند. البته باید بدانید که استفاده از این رنگ‌ها در مثال‌هایی که آورده شد بسیار مرسوم می‌باشد و باید مراقب باشید که طراحی شما کلیشه‌ای و تکراری نشود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید به آتلیه معماری مسعودیان مراجعه کنید که همانطور که از نمونه‌های بازسازی پیداست تمامی بازسازی‌ها دارای نوآوری می‌باشد و هیچ کدام یک از آن‌ها کلیشه‌ای و تکراری نیستند.

 

بازسازی مغازه

 

کفپوش

کفپوش‌ها از مهمترین بخش‌های بازسازی مغازه می‌باشند و شما می‌توانید با استفاده از موزاییک‌های مرغوب و به خرج بردن خلاقیت یک کفپوش عالی برای مغازه‌ی خود بسازید. اگر قصد دارید کفپوش مغازه شما لک و کثیفی زیادی خود را نشان ندهد بهتر است که از سرامیک‌های تیره استفاده کنید ولی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر متراژ مغازه شما کم است سرامیک‌های تیره باعث می‌شود که فضا کوچک‌تر و دلگیرتر نشان داده شود. برای مطالعه مقاله‌ی بازسازی آپارتمان کوچک اینجا کلیک کنید.

 

بازسازی مغازه

 

ویترین‌ها

اگر مغازه‌ی شما کاربری فروشگاهی دارد ویترین را می‌توان اصلی‌ترین عامل فروش شما بیان کرد. چرا که باعث می‌شود محصول شما به بهترین نحو خودنمایی کند و مشتری را راغب به خرید کند. برای ساختن یک ویترین جذاب باید یک سری نکات را رعایت کنید که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. نورپردازی: یکی از نکات بسیار مهمی که باید برای ساختن یک ویترین جذاب آن را رعایت کنید استفاده از نورپردازی مناسب می‌باشد. نور یکی از عناصر اصلی در به نمایش گذاشتن هرچه بهتر محصول شما می‌باشد.
  2. رعایت المان‌های مدرنیته: امروزه یکی از بیشترین طراحی‌هایی که برای بازسازی مغازه اجرا می‌کنند در سبک مدرن می‌باشد و ویژگی‌های مدرنیته را می‌توان اینطور به طور خلاصه بیان کرد: زیبایی در عین سادگی. ‍استفاده از سبک کلاسیک و سلطنتی هیچ موردی ندارد ولی باید بدانید که برای این کار باید هزنیه‌ی زیادتری خرج کنید و سبک کلاسیک مناسب هر صنفی نیست و تنها یک سری از مغازه‌ها مانند لوکس فروشی‌ها و یک سری از فروشگاه‌های مبل و سرویس خواب می‌باشد.
  3. ابعاد: ویترینی که برای مغازه‌ی خود انتخاب می‌کنید باید از ابعاد مناسبی برخوردار باشد و اگر بزرگتر از حد معمول باشد فضای مغازه‌ی شما را کوچک نشان داده و محل کار شما را دچار شلوغی و بی نظمی می‌کند.
  4. استفاده‌ی متریال مرغوب: فرقی ندارد که جنس ویترین شما ترکیبی از چوب و شیشه یا سنگ است. چیزی که مهم است کیفیت متریال می‌باشد که هرچه از اجناس بهتری در ساخت ویترین خود استفاده کنید عمر و دوام آن را بالاتر برده‌اید و در نتیجه دیگر نگران از ظاهر افتادن آن نخواهید بود.

 

1679132347 en idei club p office architect design vkontakte 29 min

 

مجوز بازسازی مغازه

یکی از مهمترین کارهایی که قبل از بازسازی مغازه باید انجام دهید (حتی قبل از طراحی) اخذ مجوز می‌باشد. قوانین بازسازی شامل مواردی می شود که حتما باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید تا به هنگام بازسازی مغازه به مشکلی برنخورید و مشمول جریمه نشوید. اما مواردی نیز وجود دارد که نیازی به دریافت مجوز ندارند که ما آن‌ها را به طور خلاصه بیان کرده‌ایم:

  • ساخت نمای ساختمان
  • امور نقاشی ساختمان
  • تعمیر سرویس بهداشتی یا احداث آن(در ابعاد ۳ متر مکعب)
  • تعویض یا بازسازی کفپوش طبقات
  • تعمیرات مربوط به پشت بام مانند آسفالت یا قیرگونی، سرامیک یا کاشی کاری، تعمیرات شیروانی
  • بازسازی محوطه
  • تعمیر یا تعویض موتورخانه، پکیج و سیستم تهویه‌ی گرمایشی و سرمایشی

 

بازسازی مغازه

 

اما شاید برایتان سوال شود که چه مواردی نیازمند اخذ مجوز از شهرداری می‌باشد. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • تخریب ساختمان مغازه
  • تغییر محل دیوارها
  • تخریب دیوارهای حائل
  • تغییر کاربری مغازه(برای مثال تغییر مغازه‌ی اداری به تجاری)

 

بازسازی مغازه

 

دریافت مجوز بازسازی مغازه

اگر قصد بازسازی مغازه خود را دارید باید برای کسب مجوز اقدام کنید و برای دریافت آن باید به شهرداری محل رجوع کنید. امروزه یک سری از شهرداری‌ها امکان ارائه‌ی آنلاین خدمات صدور مجوز را دارند ولی اگر به هر طریق نتوانستید به صورت آنلاین اقدام به اخذ مجوز کنید به دفاتر پیشخوان الکترونیک دولت مراجعه کنید.

 

بازسازی مغازه

 

بازسازی مغازه سرقفلی

یکی از دعاوی‌ای که هنگام بازسازی مغازه پیش می‌آید بحث بازسازی مغازه‌ی سرقفلی می‌باشد. مطابق قانون اجاره‌ی سال ۱۳۵۶ انجام تعمیرات در یک ملک سرقفلی به دو صورت می‌باشد. اگر بازسازی و تعمیرات مربوط به کلیت بنا باشد و تغییرات اساسی در آن نیاز داشته باشد مانند نسب آسانسور یا تغییر دستگاه‌های تهویه‌ هوا هزینه‌ی بازسازی به عهده‌ی مالک می‌باشد که البته قبل از آن باید حکم به نوسازی از جانب دادگستری صادر شود. در صورتی که مستاجر یا مالک سرقفلی بدون اجازه‌ی مالک اصلی ملک اقدام به ساخت بالابر یا بالکن در مغازه بکند موجب خطای تعدی و تفریط شده و مالک اصلی با استناد به قانون می‌تواند حکم به تخلیه‌ی مالک سرقفلی را بگیرد.

 

بازسازی مغازه

 

بازسازی مغازه‌ قدیمی

در بازسازی مغازه‌ی قدیمی یک سری تفاوت‌ها با بازسازی آپارتمان قدیمی وجود دارد. مورد اول مدت زمان بازسازی می‌باشد و باید کوشید که هرچه زودتر فرایند بازسازی را به اتمام برسانید چرا که با هرروزی که بازگشایی مغازه عقب بی‌افتد فروش کم‌تر می‌شود و در نتیجه باعث ضرر صاحب مغازه خواهد شد. همکاری با یک شرکت بازسازی به شما این کمک را می‌کند تا در زودترین و مطمئن‌ترین زمان ممکن کار را به انجام برسانید.

امروزه استفاده  از سبک مدرن در اکثر طراحی‌‌ها و بازسازی مغازه ها بسیار مرسوم شده است و به شما می‌توانید با یک بازسازی خلاقانه مغازه‌ی خود را به یک مکان شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل کنید.

 

بازسازی مغازه

 

قرارداد بازسازی مغازه

برای بازسازی مغازه میان پیمانکار و کارفرما به منظور همکاری رسمی یک قرارداد وضع می‌شود که اگر دقیق و منظم صورت نگیرد ممکن است که تمام پروژه‌ی بازسازی تحت شعاع قرار دهد. یک سری نکات مهم هستند که قبل از عقد هر قراردادی باید به آن توجه کنید. سابقه‌ی پیمانکار، نیروهایی که با او همکاری می‌کنند، درخواست ارائه‌ی چند قرارداد آخر توسط از جمله مواردی است که حتما باید قبل از عقد قرارداد به آن توجه بسیار کنید.

اما مواردی که باید در متن قرارداد درج شود از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • مدت زمان و مقدار هزینه‌ی لازمه برای قرارداد
  • مشخصات مغازه و موقعیت شهری آن
  • مشخصات دقیق پیمانکار و کارفرما
  • معین کردن وظایف پیمانکار و کارفرما
  • معین کردن ضمانت نامه جهت حسن انجام کار
  • معین کردن روش‌های حل اختلاف میان کارفرما و پیمانکار
  • پیوست‌های مربوط به قرارداد مانند نقشه‌ی اجرایی
  • معین کردن روش پرداخت به پیمانکار
  • الحاقیه قرارداد
  • معین کردن تعداد نسخ قرارداد

 

بازسازی مغازه

بازسازی مغازه

 

گروه بازسازی مغازه آتلیه معماری مسعودیان

اگر به دنبال داشتن مغازه‌ای خاص می‌باشید و می‌خواهید که از دیگر رقبایتان جلوتر باشید باید به سراغ یک گروه بازسازی مغازه بروید تا بتوانید یک مغازه‌ی آراسته و شیک در یک مدت زمان کوتاه داشته باشید. ما در این مقاله سعی داشتیم تا نکاتی چند جهت بازسازی هرچه بهتر مغازه خود ارائه دهیم. نکاتی چون توجه به سبک معماری،‌ متراژ ملک، موقعیت شهری و نوع کاربری آن از جمله مواردی است که باید به آن دقت کافی را به عمل بیاورید. اما مهمترین نکته انتخاب یک گروه بازسازی مغازه و خانه می‌باشد که بتوانید صفر تا صد کار را به آن بسپارید. آتلیه معماری مسعودیان با بیش از ۱۵ سال سابقه به همراه تجربه‌های موفق و داشتن کادری مجرب یک انتخاب مطمئن برای بازسازی مغازه‌ شما می‌باشد.

آخرین نوشته ها

تماس با آتلیه معماری مسعودیان

تلفن ثابت

88211892 - 021

ایمیل

info@msdarchitect.com

آدرس

تهران، ملاصدرا، خیابان خوارزمی، مجتمع خوارزمی

امیر حسین مسعودیان
امیر حسین مسعودیان
مهندس معماری. نزدیک به دو دهه در زمینه معماری، نقشه کشی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان، طراحی و ساخت ویلا فعالیت میکنم. هدف ما امکان ارائه خدمات با کیفیت و تهیه محتوای خوب در زمینه معماری و دکوراسیون می باشد.
امیر حسین مسعودیان
امیر حسین مسعودیان
مهندس معماری. نزدیک به دو دهه در زمینه معماری، نقشه کشی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان، طراحی و ساخت ویلا فعالیت میکنم. هدف ما امکان ارائه خدمات با کیفیت و تهیه محتوای خوب در زمینه معماری و دکوراسیون می باشد.

ارسال دیدگاه